Hvorfor jeg ikke ville bruke en menyplanlegger!

Kan jeg fortelle deg en hemmelighet? Jeg fikk vondt i viljen av menyplanleggere. Jeg nektet (høylytt) hver gang Mannen foreslo å planlegge ukas middager og matinnkjøp. Jeg argumenterte med at det ville ta knekken på kreativiteten min. Det ville ikke bli noe moro å lage mat og alle mulig andre unnskyldninger jeg kunne komme på. Jeg toppet det hele med at ”det er jeg som lager maten, det er min avgjørelse!” Helt ærlig tror jeg at tanken på å skulle planlegge føltes som masse arbeid, og det ville jeg slippe. Det er litt flaut i ettertid, og han hadde rett. Menyplanleggere er geniale. Så ja, jeg tok feil og Mannen hadde rett!

Jeg tok feil, menyplanleggere er geniale!

Så hva er en menyplanlegger? Den kan være så omfattende du ønsker den skal være. Kort fortalt handler det om å se gjennom hva dere har i fryseboksen og kjøleskapet, samt hva som er av tørrvarer. Så finner du ut hvor mange måltider dere skal spise i løpet av den neste uka og setter opp en meny ut i fra dette. Samtidig kan du lage en handleliste over ting som må kjøpes inn. Da slipper dere å ta turen innom butikken hver dag. Dere sparer garantert både tid og penger. Smart, ikke sant?

En måte å gjøre det på er å planlegge på fredagen og handle inn på lørdag. Det kan være lurt å ta turen tidlig før alle andre kommer og lager kø. Så kan dere, gjerne sammen, forberede mye av maten på søndagen i ro og mak. Dere kan vaske og skrelle grønnsaker, lage tilbehør, dressinger og snacks. Dere kan til og med lage opp matretter som holder seg godt. For eksempel gryter som tåler å bli varmet opp og som kan brukes til flere måltider, gjerne både lunsj og middag. Å batche matlagningen er vanlig på et restaurantkjøkken og det gjør at de kan servere maten mye raskere enn å skulle lage alt fra bunnen hver gang.

Å batche matlagningen er vanlig på et restaurantkjøkken og det gjør at de kan servere maten mye raskere enn å skulle lage alt fra bunnen hver gang

Det er ofte lurt å tenke ”gjenbruk” av mat. Hvis du har lammelår til middag på søndagen, kan restene brukes til en pytt i panne rett. Beinet kan kokes kraft på og gi en deilig kjøttsuppe. Da er det ikke én middag, men tre. Er du glad i linser, quinoa eller ris? Du kan koke opp en større mengde på søndagen og ha stående i kjøleskapet.  Så er det bare å ta det du trenger til lunsjen eller middagen. Sett en enkel brøddeig i helga og ha hjemmebakt brød resten av uka. Det trenger ikke å være laget på surdeig med masse fancy innhold. Lager du brød av mel, vann, gjær og salt er det fortsatt mye, mye bedre enn det grove brødet du får kjøpt i butikken. Det er bare å lese hva det inneholder så forstår du hva jeg mener. Mye billigere er det også. Det koster fort førti kroner for et kjøpbrød. Baker du selv kommer det gjerne på fem kroner brødet.

Under er forslag på hvordan du kan fylle ut menyplanleggeren din. Husk å tilpasse den til hva du liker, hva du allerede har hjemme og hva du føler kroppen trenger. Eksperimenter gjerne med å redusere mengden kjøtt i middagsretter og bruk mer grønnsaker.

Hvis du ikke har fått menyplanleggeren enda, kan du laste den ned nå helt gratis!

 
Var dette innlegget til hjelp? Fortell gjerne hvordan du planlegger matlagning og vareinnkjøp i kommentarfeltet under.

Lykke til!

Kristin :-)