Kjøleskapsgrøt

Dette er noe som enkelt som kald havregrynsgrøt. Rørt sammen på et par minutter kvelden før du skal spise den.

Det er minimalt med oppvask da du rører alt sammen i samme glass. Enkelt å ta med som lunsj eller en frokost som skal spises på vei til jobb.

Du kan variere smaken til det du selv liker best og det som du har tilgjengelig. Prøv deg frem og finn din favoritt! Oppskriften under er med blåbær og proteinpulver, noe som gir en nydelig farge.

Andre smaker kan være banan, kanel og chiafrø eller kardemomme, kanel og rått kakaopulver. Det er bare å prøve deg frem.

Basen er 1 del havregryn, 1 del melk og 1 del yoghurt. 1-2 dl av hver gir en god frokostporsjon. Husk at hvis du skal toppe med mye fukt, bær eller nøtter så trenger du ikke like mye grøt som hvis uten topping. Skulle du lage for mye er det bare å ha restene til lunsj eller som et mellom måltid. Vil tippe at den holder seg 3-4 dager i kjøleskapet.

 

Oppskrift

til 1 porsjon

Tid ca 5 min

 

1 dl havregryn

1 del melk (mandel, kokos, ris, havre eller vanlig)

1 dl yoghurt naturell

 

1 ss proteinpulver

1 dl frossen blåbær

evt litt honning eller annen søtningsmiddel

Kan toppes med for eksempel kuttet eple, banan, nøtter, mandler, chiafrø og lignende. Ta det du har lyst på og tilgjengelig.

 

  • Rør proteinpulver sammen med havregryn i et syltetøyglass.
  • Hell i melk, yoghurt, blåbær og evt honning. Rør godt. Pass på at det ikke ligger noe helt nede i glasset som ikke er rørt ut (løft det opp og se under).
  • Skru på lokket og sett det i kjøleskapet over natta eller 6-8 timer.
  • Topp med frukt, bær og nøtter når du skal spise det for ekstra smak og krønsj.