Jeg feirer 8 måneder sukkerfri! Del 2.

Min oppskrift på suksess.

Har du ikke lest del 1 kan du finne den her.

 

Når vi hadde restaurant startet jeg de fleste dager med tre kopper kaffe og to kakestykker. Ikke en oppskrift på god helse. 

 

Hva er sukker?

Hvis jeg skulle vurdert fra gang til gang hva som ble regnet som sukker, ville jeg fort blitt offer for min svake viljestyrke. Derfor lagde jeg meg en definisjon på sukker jeg ikke ville spise. Et sett med spilleregler. Men det var ikke basert på straff eller et forsøk på å gjøre en matvare om til noe farlig. Da er det lett å havne utpå fordi det eneste vi klarer tenke på er det som er ”forbudt” for oss. Dette var bare en definisjon på mat jeg ønsket å velge bort en periode. Ikke bra, ikke dårlig, bare et bevisst valg om å prøve å kjenne etter hvordan kroppen føltes uten sukker.

For meg endte det opp med følgende spilleregler:

  • Ingen sukker i mat jeg lager selv. Dette inkluderer naturlig sukker somhonning, kokossukker etc.
  • Ingen frukt med masse sukker og lite vann, som for eksempel banan og dadler. Epler(helst grønne), appelsin, kiwi og vannmelon av frukt er ok, alt av bær er bra.
  • Ingen syntetiske søtningsstoffer, dvs ingen ”sukkerfri” pastiller eller tyggegummi.
  • Ingen alkohol eller alkoholfrie alternativer. Kombucha i moderate mengder er innenfor på grunn av sine gode egenskaper.
  • Ingen fruktjuice, med mindre det er ferskpresset, og helst med masse grønnsaker.
  • Ingen potetgull eller lignende, men hjemme poppet popcorn(ikke micro) er greit. Gjerne med næringsgjær eller annen supermat.
  • Pålegg med litt sukker, for eksempel brunost er ok. Nutella og syltetøy er ikke innenfor.
  • Ingen desserter, foruten frukt og bær i naturlig form.
  • Nøtter er ok, men hvis de er saltet og ristet holdes det til et minimum.
  • Når jeg spiser ute på restaurant eller hjemme hos noen spiser jeg det som er servert av middag selv om det for eksempel skulle være sukker i sausen. Men jeg hopper over desserten og velger heller en god kopp te.
Søte cherrytomater kan være et godt alternativ til godteri når søtsuget setter inn.

 

Å komme i gang

Den første uken var vanskelig, veldig vanskelig. Dialogen i hodet mitt var stort sett en variasjon av denne setningen;

”Hvis jeg unner meg noe godt nå så kan jeg jo bare starte igjen morgen. Ingen krise i å gjøre det”.

Men jeg visste at å utsette det en dag var det samme som å utsette det på ubestemt tid. Det er viktig å ha en heiagjeng (i hodet) som kan skryte vilt og uhemmet av hvor flik du er og minner deg på at det blir bedre. Bare hold ut litt til. Og bedre blir det. Når den første uken eller to var over,  var det verste gjort. Det var kneika jeg måtte over for å kunne starte å bygge nye og bedre vaner.

De gangene det har vært vanskelig har jeg lagt en hånd på hjertet og en på magen, pustet dypt inn og spurt meg selv hva jeg føler jeg går glipp av. Det handler veldig sjelden om selve desserten eller godteriskålen. Ofte er det at jeg er trøtt, nervøs eller utilpass.

 

Jeg så et interessant intervju om det å fjerne matvarer fra kosten sin. Dette var en mann som gikk fra å være vegetarianer til å bli veganer. Han fortalte om hvordan det var å gi opp ost og da spesielt pizza. Om hvor vanskelig det i begynnelsen var å kjenne lukten av pizza, uten å kunne spise den. Etter en tid kom han til et punkt hvor det fortsatt luktet himmelsk. Men hvor behovet for å spise den var blitt borte på samme måte som han ikke hadde behov for å spise et duftlys bare fordi han likte lukta. 

 

Et sosialt liv

Det har vært utfordrende i noen sosiale settinger. Ikke alle, men noen. Hvis jeg hadde fortalt at jeg ikke spiser sukker på grunn av diabetes ville alle forstått det. I det øyeblikk jeg sier at jeg ikke spiser sukker fordi jeg ønsker å ta bedre vare på meg selv er det noen som avfeier meg som sær, vanskelig og spesiell.

Det morsomme er at jeg selv var en av dem. Så jeg får virkelig smake min egen medisin. Grunnen til at jeg var ”en av dem” var at jeg følte meg truet til å skulle måtte se på mine egne valg og vaner. Å stille meg selv spørsmålet; ”burde jeg også prøvd dette?” Løsningen på hvordan møte slike personer er å vite hvorfor du har tatt valget om å være sukkerfri. Å stå støtt i din egen avgjørelse. Og å forstå at reaksjonen ikke har noe med deg å gjøre. Å ikke ta det personlig, rett og slett.

Kommentarer som ”jeg kunne aldri orket å ofre så mye godt” og ”stakkars deg som ikke kan kose deg” har blitt servert mer enn én gang. For meg er det stikk motsatt. Jeg føler ikke at jeg har ofret noe. Jeg kun valgt å ta bedre vare på meg selv. Jeg har det bedre enn noen gang takket være sukkerkuttet mitt. Ikke i min villeste fantasi kan jeg få to minutter med tiramisu spising til å bli bedre enn det. Det henger ikke lengere på greip i min verden.

 

Tredje og siste del i denne serien finner du HER! Da får du blant annet 11 gode tips til å selv kutte ned på sukker.