Hvordan lykkes med Smoothie Utfordringen på en enkel måte!

 

Før du starter

Jeg anbefaler deg å ha smoothien som frokost og å drikke den på tom mage. Da klarer kroppen din bedre å fordøye den og ta opp næringen kjappere.

  • Ikke drikk den for kjapt. Den skal ”tygges” lett for å gi magen beskjed om at det er mat på tur. Det høres sikkert rart ut, men test det ;-)
  • Smoothien er å regne som et helt måltid. Derfor er oppskriftene på ca. 5 dl.
  • Har du laget for mye? Ha resten som mellommåltid eller frys ned i isbitbrett og tilsett smoothier senere.
  • Hver oppskrift er ca. 5 dl, men vil variere litt på grunn av størrelse og sesong på frukt og grønnsaker som brukes. Ikke være redd for å justere litt på innholdet. 
  • Målet er at du skal kunne kjøpe det meste på en butikk. Men ønsker du å gjøre litt mer ut av oppskriftene kan du ”booste” dem med tilleggs tipsene.

 

Planlegg

Handle inn det du trenger på en runde, så blir det enklere.

Mitt beste tips til deg er å lage smoothien kvelden før så slipper du å stresse på morgenen. En smoothie holder seg opp til to dager i kjøleskapet i en lufttett beholder. På kvelden har vi bedre tid og mer ro til å gjøre det til en hyggelig opplevelse. Ha den på et stort syltetøyglass med lokk. Da er den også enkle å ta med hvis du ikke rekker spise frokost hjemme.

Ps. Husk å sjekke at lokket sitter godt før du rister på glasset...

Liker du kalde smoothier kan du porsjonere opp alt innholdet i en plastpose og legge den i fryseren.

 

Hva trenger du av utstyr?

En blender, kniv, skjærebrett og et stort syltetøyglass med lokk for oppbevaring.

Hvis du ikke har en kraftig blender bør du ha i ingrediensene gradvis. Alltid bladgrønt og væske først, før du sper på med resten.

Blend gjerne litt lengere enn du hadde tenkt. Det kan også være lurt å gjøre det i to omganger hvis beholderen er liten.

Har du ikke en blender, kan du bruke en foodprocessor eller en stavmikser. Husk da bare å ikke ha all væsken i med en gang.

  

Gjør det til en god opplevelse!

Sett av tid til å forberede smoothien dagen før, eller prepp hele uka i en sleng. Sett på din favoritt musikk, dans og kos deg på kjøkkenet!

Inviter venner eller familiemedlemmer til å gjøre dette sammen med deg. Felleskap er en viktig del av gleden rundt mat.

Oppskriftene er enkle med få ingredienser. De er ”nybegynner” smoothier og er den perfekte måten å starte med å bygge opp en god smoothievane. Tenk på hvor glad magen vil bli av å få fiber, mineraler, grønnsaker og frukt som start på dagen.

 

Inspirasjon

Smoothieoppskriftene trenger ikke følges slavisk. Lek gjerne med dem, bytt ut ingredienser og legg til ting du liker. Se på dem som inspirasjon. Er du helt ny i smoothieverdenen kan de være gode veivisere.

 

Mindre søtt?

Det er naturlig fruktose i all frukt. Ønsker du mindre søtt i smoothien kan du f.eks. bytte ut en banan med en halv avocado.

 

Nøtteallergi?

Erstatt nøttemelken med vann eller annen plantemelk. Erstatt peanøttsmør med f.eks. solsikkefrø.

 

Gi magen fri

Alle kan ha godt av en liten pause fra meieriprodukter og prosessert mat. Derfor er det ingen melk eller yoghurt i oppskriftene. Det er heller ikke ferdige kjøpjuicer fordi de er alle pasteuriserte. Det betyr at de har et svært høyt sukkerinnhold. Frukt inneholder også naturlig fruktose, men det kommer sammen med fiber, enzymer og næringsstoffer som kroppen trenger og gjenkjenner som mat.

 

Avocado

Hadde de ikke moden avocado på butikken? Legg den i en pose sammen med tomat, eple eller banan. Legg posen ute på benken et døgn eller to og du har kjapt en moden avocado i hus.

 

Klumper i smoothien?

Sliter du med at spinaten ikke blir helt blendet? Trikset er å først blende vannet eller mandelmelken med det som er av bladgrønt(spinat, salat eller krydderurter).

 

Fortsatt sulten?

Hvis ikke smoothien metter nok kan du ha i (mer) avocado, chiafrø og/eller proteinpulver for å gjøre den mer mettende. Når man begynner å drikke smoothier kan det føles som om man får for lite mat. Et tips til det er å tilsette mer fett og proteiner, som f.eks. kokosolje og proteinpulver. Du kan også lage større porsjoner.

 

Frossen frukt

Bruk frosne ingredienser for å lage en kaldere drikk og for å gjøre den mer kremet. Et tips er å fryse ned banan, skrellet og kuttet i biter. Dette gir en ekstra kremet effekt på smoothien din. Og har du banan (eller annen frukt) som er godt moden og står i fare for å havne i søpla; kutt i biter og frys ned! Det fungerer til og med på avocado.

 

Banan

Det er litt enten eller når det kommer til banan. Enten er vi veldig glad i smaken, eller så liker vi det ikke i det hele tatt. Her er noen tips hvis du er en av sistnevnte.

Banan har to hovedfunksjoner; den gjør en smoothie søtere og mer fyldig (kremete). Det blir mindre banansmak hvis du bruker frossen banan. Du kan også la være å ha i banan og heller ha mer av de andre ingrediensene. For en fyldigere smoothie kan du erstatte banan med f.eks. avocado, chiafrø, mandel/kokosmelk, mandel/peanøttsmør eller havregryn. I tillegg vil stort sett alt av frossen bær/frukt gjøre en smoothie fyldigere. For sødme i smoothien kan du bruke f.eks. dadler, blåbær, ananas, litt honning eller søte epler. Disse er alle naturlige kilder til sødme.

 

Smoothiefarge

Det er ikke hver dag min smoothie er fotoverdig. Da er den nok er mer en variant av brun enn knærs grønn eller rød. Det er helt ok! Hell den i en fargerik kopp hvis du ikke liker fargen, og husk at selv om fargen ikke er helt på topp så kan det fortsatt smake godt!